De beste parkeerapp volgens de Consumentenbond (2018/2019)

Geen bon voor parkeren onder verkeerd kenteken

pakeerbon

Wanneer u als parkeerder wel parkeergeld heeft betaald, maar bijvoorbeeld een verkeerd kenteken heeft ingevuld kunt u geen naheffing (parkeerbon) krijgen. Dat oordeelt het gerechtshof Amsterdam begin november.


Een vrouw en haar partner die bij het parkeren in Amsterdam een verkeerd kenteken hebben ingevoerd, hadden geen naheffingsaanslag moeten krijgen.

Het gerechtshof heeft in acht proefprocedures de naheffingsaanslagen vernietigd. Omdat de parkeerder in kwestie wel parkeergeld heeft betaald, kan zij geen naheffing krijgen.

In deze gevallen was er wel voor het parkeren betaald, maar had de partner een onjuist kenteken ingevoerd. Uit privacyoverwegingen had hij alleen een '0' ingevoerd. Vervolgens had hij het betaalbewijs achter de voorruit gelegd.

De controleur kon naar eigen zeggen niet zien of er wel parkeerbelasting was betaald en legde daarom een naheffingsaanslag parkeerbelasting op.

Sinds 1 juli 2013 moeten parkeerders bij parkeerautomaten in Amsterdam het kenteken van de auto invoeren. Op de automaten staat de tekst: "Indien per abuis een verkeerd kenteken wordt ingevoerd, dient u de parkeeractie te annuleren en deze opnieuw met juist kenteken te starten anders kan er een naheffingsaanslag worden opgelegd."

"Hoewel de parkeerders op basis van de voorschriften in Amsterdam het juiste kenteken hadden moeten invoeren, oordeelt het hof dat de gemeente Amsterdam ten onrechte de naheffingsaanslagen heeft opgelegd. Immers parkeerbelasting die is betaald, kan niet worden nageheven", aldus het hof.

Het hof bevestigt met deze beslissing de eerder door de rechtbank gedane uitspraken.


 

Bron: https://www.nu.nl/

© SMSParking B.V. (2023) Alle rechten voorbehouden.