De beste parkeerapp volgens de Consumentenbond (2018/2019)

Veelgestelde Vragen

Of u nu informatie zoekt over registratie, het gebruik van onze parkeerservice of vragen heeft over facturatie, hier vindt u wat u nodig heeft. Blader door de onderstaande categorieën voor snelle hulp bij een scala aan onderwerpen, zodat uw ervaring met SMSParking probleemloos verloopt. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze klantenservice!
Handleiding Downloaden »

Hoe meld ik mij aan voor SMSParking?
U kunt zich op deze pagina aanmelden. Vul het registratieformulier in en de rest wordt automatisch voor u geregeld. Wij heten u bij SMSParking graag welkom als onze nieuwe klant.

Vervolg na registratie
U kunt direct gebruik maken van een van de door SMSParking aangeboden diensten:
SMSParking: Stuur de zonecode gevolgd door het kenteken naar 4030
APPParking: Download onze gratis app in de App Store of Play Store
Internet Parking: Start uw parkeeractie via uw persoonlijke pagina

*Het is mogelijk om ook buitenlandse kentekens in te voeren, echter dienen deze altijd in Latijnse tekens te worden ingevoerd. Tekens vanuit Cyrillisch, Arabisch of Grieks kunnen niet worden gebruikt.

**Voor meer informatie over het starten en stoppen van uw parkeeracties, bekijkt u de informatie bij de categorie ‘Parkeren’.

In de tussentijd worden uw NAW-gegevens gecontroleerd en voeren wij een automatische incasso uit t.b.v. de registratiekosten en ter verificatie van uw bankgegevens. U ontvangt van ons een registratiemail met alle benodigde informatie en natuurlijk ook een gebruikershandleiding om u wegwijs te maken.

Daarnaast kunt u ook via uw persoonlijke pagina uw instellingen aanpassen; te denken valt aan sms- of email-reminders en de gewenste tijdsinterval. Tevens kunt u via de persoonlijke pagina onbeperkt en kosteloos gebruikers toevoegen aan uw account.

Registratiekosten
U betaalt eenmalig de registratiekosten voor uw aanmelding bij SMSParking. De kosten hiervan betreffen €5,-.

Tariefkeuze
Standaard staat uw account op ‘Tarief 1’ ingesteld. Tarief keuze wijzigen kan elke dag van de maand, tot op het laatste moment voordat wordt geïncasseerd. Aangezien SMSParking factureert over een periode van de 26ste tot en met de 25ste van de opvolgende maand, dient u uw tarief wel uiterst op de 25ste te wijzigen. U kiest dus altijd voor het meest voordelige tarief. Bekijk voor meer informatie over de tarieven: www.smsparking.nl/tarieven

Parkeerlimiet
SMSParking werkt met een parkeerlimiet. Het parkeerlimiet van €50,00 per factuurperiode is op te heffen door het machtigingsformulier te retourneren naar info@smsparking.nl.
Download hier het machtigingsformulier.

*Zolang wij uw machtigingsformulier niet hebben ontvangen, kunt u maar 1 parkeeractie per keer starten. Dit houdt in dat u niet meerdere parkeeracties tegelijk kunt activeren.

Opzeggen
U kunt uw account bij SMSParking via uw persoonlijke pagina of per mail opzeggen. Facturatie van de parkeergelden wordt berekend over een periode van de 26ste tot en met de 25ste, bijvoorbeeld: van 26.01.2017 t/m 25.02.2017.

Calamiteitennummer 24/7 (lokaal tarief)
Telefoonnummer: 020–5160139

Wanneer u zich in een situatie bevind waarin een van onze diensten niet naar wens of behoren werken, verzoeken wij u direct contact op te nemen met ons calamiteitennummer. Wij raden u dan ook aan het telefoonnummer 020 – 5160139 op te slaan in uw telefoon.

Mocht u nog vragen hebben kunt u mailen naar SMSParking wij helpen en adviseren u graag.

Parkeren met SMSParking
De algemene gebruikershandleiding download u hier. Lees deze goed door, zodat u volledig op de hoogte bent van de SMSParking diensten en het gebruik daarvan.

*Gebruik de diensten nooit gecombineerd; start u een parkeeractie per sms, stop deze per sms. Start u een parkeeractie per app, stop deze per app en start u een parkeeractie via het internet, stop deze via het internet.
**Controleer zelf altijd bij de parkeerautomaat de zone code en het gehanteerde dag- of uurtarief / dagkaart.

SMSParking
U kunt hier de handleiding SMSParking downloaden.
Starten
Stuur een sms naar 4030 met de zonecode kenteken
Voorbeeld: 12345 ABCD12 | U ontvangt binnen 30 seconden bevestiging per sms
Stoppen
Stuur een sms naar 4030 met de letter Q
Voorbeeld: Q | U ontvangt binnen 30 seconden bevestiging per sms

*Let op! Indien u geen bevestiging krijgt per sms moet u het calamiteiten nummer van SMSParking bellen (020-5160139). Een medewerker zal u dan verder helpen en informeren wat de oorzaak is van de vertraging.

**Indien u vaker gebruik maakt van SMSParking en u parkeert met dezelfde auto als bij de laatste parkeeractie dan volstaat het om alleen de zonecode in te voeren. Het programma gebruikt dan automatisch hetzelfde kenteken als bij de laatste parkeeractie. Gebruikt u daarna SMSParking met een andere auto dan moet u in het sms-bericht aan ons weer de zonecode en het nieuwe kenteken vermelden.

APP-Parking
U kunt hier de handleiding APP-Parking downloaden.
Starten
Download de app, log in, stel uw gegevens automatisch in, selecteer de zone en start de parkeeractie.
Stoppen
Open de app, klik op de ‘stop’ button, bevestig en bekijk naar wens uw parkeerhistorie.

*Let op! Het afsluiten van de app op de telefoon zet géén parkeeracties stop. U dient de parkeerapp te openen en zelf op de ‘stop’ button te klikken.

Internet-Parking
Starten
Log in op uw persoonlijke pagina, klik op de ‘start parkeren’ button en vul de gevraagde gegevens in.
Klik eventueel op ‘edit’ om uw parkeertijd in te stellen.
Stoppen
Open uw persoonlijke pagina, klik op de ‘stop’ button, bevestig en bekijk naar wens uw parkeerhistorie.

BELANGRIJK
Wanneer u zich in een situatie bevindt waarin een van onze diensten niet naar wens werken, verzoeken wij u direct contact op te nemen met ons calamiteitennummer 020 – 5160139.
Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. (Lokaal tarief)

Locaties parkeren
U kunt in meer dan 171 gemeentes in Nederland uw parkeeracties starten via SMSParking, dat is bijna overal in Nederland. Gemeentes bepalen zelf waar betaald parkeren geldt en wat de daarvoor beschikbare parkeerplaatsen zijn. Voor een actuele lijst van actieve gemeenten klik hier.

Tarieven
Tarifering van de verschillende parkeergelegenheden wordt per gemeente besloten, SMSParking heeft hier geen enkele invloed op. Bekijk de website van de betreffende gemeente over de tarifering.

Parkeertijd
De maximale parkeertijd is afhankelijk van de lokale regels, bepaald door de betreffende gemeente. Gemeentes hanteren bij verschillende parkeerzones een variërende parkeertijd; bijvoorbeeld per minuut, per uur, per twee uur, dagtarief of dagkaart. U kunt uw parkeeracties wel 24 uur per dag starten en stoppen via SMSParking en desgewenst uw eigen parkeer(eind)tijd instellen (APP-Parking/Internet-Parking). De teller loopt van start- tot stoptijd, maar u betaalt uiteraard alléén voor de uren waarvoor betaald parkeren daadwerkelijk geldt.

SMSParking is niet verantwoordelijk voor parkeerbeperkingen en/of regelgevingen vanuit gemeentes.

Controle parkeeracties
De controleur/verbalisant scant uw kenteken en kan direct zien of u gebruik maakt van SMSParking. Tevens kunnen er controles worden uitgevoerd met controle-wagens. De controleur/verbalisant scant al rijdend uw kenteken en constateert dat er geparkeerd wordt via SMSParking.

Kan parkeeractie niet stopzetten
Wanneer bijvoorbeeld de batterij van uw telefoon leeg is, u uw telefoon niet bij de hand heeft of uw telefoon gestolen is raden wij u het volgende aan:
Probeer via een ander apparaat in te loggen op onze website met uw persoonlijke login, via het tabblad ‘actieve parkeeracties’ kunt u uw parkeeractie zelf handmatig stopzetten.

*U bent zelf verantwoordelijk voor het starten en stoppen van uw parkeeracties. Wanneer u problemen ondervindt met een van onze diensten, dient u direct contact met ons calamiteitennummer op te nemen 020 – 5160139 (Lokaal tarief).

Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten
Gebruikersnaam vergeten: 
stuur een sms bericht met de tekst user naar 4030 en u ontvangt uw gebruikersnaam per e-mail.
Wachtwoord vergeten: 
stuur een sms bericht met de tekst pass naar 4030 en u ontvangt uw wachtwoord per e-mail

Vergeten parkeeractie af te melden
Uw parkeeractie wordt automatisch beëindigd na het verstrijken van de maximale parkeertijd. De automatische afmelding is wel afhankelijk van de maximaal toegestane parkeertijd, bepaald door de betreffende gemeente. SMSParking biedt u de mogelijkheid om een email-reminder (gratis) in te stellen of een sms-reminder (€0.16 tarief 1/€0.35 tarief 2) in te stellen. Zo wordt u nog meer ontzorgt bij uw parkeeracties.

Actieve parkeeracties
Dit is tevens uw startpagina, wanneer u inlogt via de persoonlijke pagina. U ziet direct uw actieve/lopende parkeeracties. U kunt uw parkeeracties ook via deze pagina beheren.

Mijn account
U kunt hier de volgende gegevens inzien en eventueel wijzigen. Wijzigingen die niet handmatig kunnen worden doorgevoerd, vernemen wij graag van u per mail. Wij dragen er zorg voor dat uw gegeven zo snel mogelijk worden aangepast.
- Gegevens (adreswijziging per mail aanleveren)
- Wachtwoord Wijzigen
- Firma gegevens (d.m.v. machtigingsformulier aangeboden via link)
- Gegevens Contactpersoon
- Betaalwijze (d.m.v. machtigingsformulier aangeboden via link)
- Tarief Kiezen/Wijzigen
- Parkeerstickers Aanvragen
- Gebruikersaccount Opzeggen


*Formulieren omtrent het wijzigen van uw gegevens, worden via de registratiemail meegestuurd of vermeld per link. Eventueel wordt het formulier ook aangeboden bij de betreffende pagina; bijvoorbeeld bij ‘Betaalwijze’.

Rekening overzichten
Bekijk hier uw openstaande rekeningen of juist uw betaalde rekeningen. Via ‘Facturen PDF’ kunt u uw factuur downloaden en inzien. Naar wens kan tevens uw specificatie CSV worden ingezien. Tot 13 weken terug worden uw gegevens bewaard, na verloop van deze 13 weken worden sommige gegevens zoals bijvoorbeeld het kenteken niet behouden.
- Openstaande rekeningen
- Facturen PDF


Parkeerhistorie
U kunt hier gemakkelijk uw gedetailleerde parkeerhistorie tot drie maanden terug inzien. Tot 13 weken terug worden uw gegevens bewaard, na verloop van deze 13 weken worden sommige gegevens zoals bijvoorbeeld het kenteken niet behouden.

Mijn gebruikers
Voeg hier verschillende gebruikers toe aan uw account. Per gebruiker kunt u aparte inloggegevens instellen en eventuele sms- of email-reminders activeren. Ieder naar eigen wens, maar wel één gezamenlijke factuur.

Activiteit / Kostenplaats
Voor bedrijven erg handig om kostenplaatsen in te stellen per afdeling; denk bijvoorbeeld aan de afdelingen; sales, marketing, ICT etc. Bij de parkeerhistorie en specificatie CSV erg makkelijk om terug te vinden welke afdeling, welke parkeeracties heeft verricht en daarmee parkeerkosten heeft gemaakt.

Help
Veel gestelde vragen kunt u ook hier terugvinden. Mocht u nadere informatie wensen of staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met ons calamiteitennummer 020–5160139 (Lokaal tarief) of stuur een e-mail.

Automatische incasso
SMSParking informeert haar klanten op diverse manieren over de automatische incassering van de maandelijkse factuur. Automatische incasso van uw facturen wordt gedaan door ‘Stichting Parkeergelden SMSParking’. Deze stichting heeft als enig doel de verschuldigde parkeerbelasting, abonnement- en/of inschrijfgelden en andere soort vergoedingen te ontvangen, beheren en aan rechthebbende partijen af te dragen.

Facturatie data
Facturatie wordt verricht over een periode van de 26ste tot en met de 25ste, bijvoorbeeld: van 26.01.2023 t/m 25.02.2023. Door naar eigen gelang uw tarief keuze (1 of 2) aan te passen voor deze datum, heeft u zelf grip op de kosten. Zo bent u maandelijks altijd het meest voordelig uit.

Verwerkingstijd betalingen
SMSParking werkt doorgaans met een dagafschrift, wat inhoudt dat uw betaling minimaal een werkdag later zal worden verwerkt. Deze minimale verwerkingstermijn is, ongeacht vanuit welke bank u uw betaling verricht, van toepassing. Betalingen worden enkel tijdens werkuren van maandag tot en met vrijdag verwerkt. Zodra wij uw betaling hebben ontvangen en verwerkt zal uw account per ommegaande worden geactiveerd.

Incassering onsuccesvol
Wanneer wij van onze bank vernemen dat de automatische incasso niet is gelukt, door een tal van uiteenlopende redenen behalve handmatig storneren, zult u per e-mail op de hoogte worden gesteld van uw openstaande factuur. Uw account zal nog 7 dagen actief blijven, waarin u de betaling alsnog kunt voldoen.

Wanneer wij van onze bank vernemen dat de automatische incasso niet is gelukt door handmatig storneren, wordt uw account direct ‘tijdelijk geblokkeerd’. Wij zullen die dag ook telefonisch contact met u proberen op te nemen. U ontvangt daarnaast van ons een herinneringsmail met daarin het verzoek tot betaling. De coulance voor het behoud van een actief account voor 7 dagen is in dit geval niet van toepassing.

Betalingen handmatig overboeken

U kunt uw openstaande factuur overboeken naar;
Naam: SMSParking BV
IBAN: NL 43 ABNA 05 07 79 61 44
Omschrijving: Factuurnummer

Vervolgstappen bij het uitblijven van de betaling
Mocht u na verloop van deze 7 dagen nog niet aan uw betalingsverplichting hebben voldaan, wordt uw account ‘tijdelijk geblokkeerd’ (of is al geblokkeerd), waarvan u per post al dan niet per e-mail van op de hoogte wordt gesteld. U krijgt vervolgens een betalingstermijn waarin u de betaling aan SMSParking alsnog kunt verrichten. Mocht de betaling en communicatie uwerzijds uiteindelijk uitblijven, na de diverse contactmomenten die SMSParking daarnaast zelf onderneemt, zal uw dossier worden aangeleverd bij het incassobureau. Het incassobureau rekent direct ‘buitengerechtelijke kosten’ door bovenop de betaling die u eerder aan SMSParking diende te voldoen. Vanaf het moment van aanlevering, wordt communicatie alleen verricht vanuit het incassobureau.

Calamiteitennummer
Wanneer u zich in een situatie bevindt waarin een van onze diensten niet naar wens werken, verzoeken wij u direct contact op te nemen met ons calamiteitennummer 020–5160139 (Lokaal tarief).
Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Email
Mocht u nog vragen hebben verzoeken wij u te mailen naar info@smsparking.nl. Wij helpen, informeren en adviseren u graag.

Postadres
SMSParking BV
Postbus 393
5680 AJ Best

Shortcode
Een shortcode is een verkort telefoonnummer, bestaande uit 4 cijfers wat makkelijker te onthouden is dan een gewoon telefoonnummer. De shortcode van SMSParking is 4030. Alle sms-berichten om het parkeren te starten en te beëindigen verstuurt u naar 4030.

Zonecode
Ook wel bekend als zonenummer of tariefnummer, maar beter bekend als zonecode, is een nummer gegeven aan een bepaald deel van een parkeergebied (wordt weergeven op borden/parkeerautomaten).

Download de SMSParking App

© SMSParking B.V. (2023) Alle rechten voorbehouden.